
How Media  Covered  “Arab  Spring”  Movement:  Comparison  Between  the
American Fox News and the Middle Eastern Al Jazeera

Noura Alalawi[a],*

 
[a]Ph.D. Student, Murray State University, USA.
*Corresponding author.
 
Received 24 June 2015; accepted 12 August 2015
Published online 26 October 2015

Abstract
The purpose of the research paper is the comparison of
two different Media with strong political power all over
the world, i.e. Fox News and Al Jazeera. The comparison
will be based via a specific event; more specifically the
author  will  investigate  the  way  each  of  these  media
covered the Arab Spring Movement, which was initiated
in Tunisia on December 17, 2010. Since this particular
study is  of  a  historical  type,  it  will  be  focused on the
timeline of the events and the way each media covered
each of those events. In addition, the analysis section of
the comparison will be based upon the actual timeline of
the Arab Spring. Finally, the whole research body will be
supported  via  the  presentation  of  the  historical
background of both media, while the events themselves
took place. It has to be noted that the coverage of both
networks  presented  in  the  present  study  is  based  on
independent sources criticizing the way this broadcasting
was  actually  performed.  The  findings  regarding  AL
Jazeera were more extensive by the ones of FOX News,
always  according  to  the  research  conducted  on  the
Internet and other academic sources.
Key words: Arab media; Fox news; Al Jazeera; Arab
spring movement

Alalawi,  N. (2015).  How Media Covered “Arab Spring” Movement:
Comparison Between the American Fox News and the Middle Eastern
Al Jazeera. Cross-Cultural Communication, 11(10), 44-49. Available
from: http://www.cscanada.net/index.php/ccc/article/view/7641    DOI:
http://dx.doi.org/10.3968/7641

 
INTRODUCTION

A. Arab Spring Movement
Arab  Spring  2010-2011  or  also  known  as   the
demonstrations in the Middle East and North Africa are
the revolutionary wave of demonstrations and protests
that took place in the Middle East and North Africa from
18 December 2010. Prior this period, Sudan was the only
Arab  country  that  successfully  overthrew  dictatorial
regimes in 1964 and 1985 (Al Jenaibi, 2010). During the
Arab Spring uprisings occurred in Tunisia and Egypt, a
civil war began in Libya, while uprisings were observed
in  Bahrain,  Syria  and  Yemen.  Large  demonstrations
happened in  Algeria,  Iran,  Iraq,  Jordan,  Morocco and
Oman.  Smaller  protests  were  organized  in  Djibouti,
Kuwait, Lebanon, Mauritania, Saudi Arabia and Sudan.
The common feature of all demonstrations was resistance
through  campaigns  (Al-Jenaibi,  2008),  strikes  and
marches and struggle via the usage of social  networks
such as Facebook, Twitter and YouTube aimed towards
the  organization,  communication  and  information  of
global masses in respect the above countries efforts to
stop oppression and censorship. The ultimate purpose of
all demonstrators in the Arab world has been the people’s
desire  for  the  regime’s  fall  (Agrawal,  2012;  Mirkin,
2013).

Below the reasoning of the Arab Spring during the
period  2010-2011  is  summarised  for  the  countries  of
Tunisia, Egypt, Yemen, Libya, and Syria, while the whole
duration of events is presented as a preliminary timeline.
Moreover, the reasoning is presented as a means to later
comprehend the actual way all these demonstrations were
presented  by  the  two  different  media  (Rosiny,  2012;
Outreach  Center,  Center  for  Middle  Eastern  Studies,
2011; Uppsala Conflict Data Program (UCDP), 2012):

Cross-Cultural Communication
Vol. 11, No. 10, 2015, pp. 44-49
DOI:10.3968/7641

ISSN 1712-8358[Print]
ISSN 1923-6700[Online]

www.cscanada.net
www.cscanada.org

 

44 Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture



• Tunisia (late 2010 – early 2011): Tunisia has been for
many years presented, even in European countries as a
model  country  in  the  Muslim  world  as  it  seemed
characterized by financial stability and since, unlike
neighbouring  countries,  fundamentalist  Islamist
organizations had no influence; however, much of the
population actually lives in very poor conditions and
suffers from unemployment (even recent graduates)
and increasing food prices. All this combined with the
corruption of the regime, the arbitrariness of the police
and the violation of human rights are the real causes
that led to protests and riots in late 2010 and early
2011 in Tunisia.

• From January 25 to 11 February 2011, demonstrations
were escalated in many cities of Egypt with the main
demand  for  the  resignation  of  President  Hosni
Mubarak and the fight  against  poverty,  corruption,
accuracy,  especially  in  food,  unemployment  and
police brutality.

•  On  February  17,  2011  crowd  gatherings  were
observed  in  the  capital  of  Bahrain  in  a  public’s
decision to demonstrate against the existent monarchy,
i ts  corrupt ion  and   the  general  problem  of
unemployment inside the country.

•  Protests   in  Yemen  during  2011  const i tute
demonstrations  of  Yemen’s  population,  which
followed the ones in Tunisia and Egypt. Causes of the
protests are primarily unemployment, poor economic
conditions and corruption.  The ultimate aim of the
protesters was the resignation of Ali Abdullah Saleh.
The protests were initiated in mid-January.

• The revolt of 2011 in Libya was a series of riots and
clashes that took place in the North African state of
Libya against the government and the head of state
Muammar Gaddafi.

• The Syrian Civil War initiated in 2011and lasting until
the present day is an ongoing internal violent conflict
in Syria. The insurgency has religious connotations,
though  no  party  participating  in  the  conflicts  has
described sectarianism as having an important role in
the  war.  The  opposition  is  dominated  by  Sunni
Muslims,  while top government officials  are Alevi
Muslims.

B. Fox News Background
More specifically, the particular TV station was formed as
the other option to CNN and MSNBC; ever since 2002,
when the channel’s ratings surpassed those of CNN, it has
been  the  No1  cable  network  in  the  United  States
(Conservapedia.com, 2013).

The TV station has been accused of being in favour of
the conservative party in America, a fact justified on the
grounds of striving to keep its older, religious and high-
income viewing group. This favouritism is said to have
become apparent during the 2000 presidential elections
when the channel  was accused of being harsher on Al

Gore and his party’s representatives than on Bush, even
though  the  same  channel  is  responsible  for  revealing
Bush’s record of DUI. The channel’s response to these
accusations is that the conservatives are provided a voice
in FOX News as a means of presenting the view of all
parties, something that does not stand for other channels
(Iml.jou.ufl.edu, 2013).

C. Al Jazeera Background
Al Jazeera broadcasting was launched in 1996 at the small
county  of  Qatar.  In  the  beginning,  the  several  of  its
employees originated from BBC; this BBC staff had in
previous years started on an Arabic TV channel, which
was, however, shut down due to Saudi Arabia’s controller
of the satellite via which this channel was broadcasted for
reasons of censorship. The English version of Al Jazeera
on the  other  hand was  established 2006 and available
online by the channel’s website (Al-bab.com, 2009).

Al Jazeera is sponsored by the government of Qatar;
nonetheless,  it  has  been  provided  with  such  editorial
freedom, as never observed before in the Arab world; the
resul t   i s   that  Al  Jazeera   is  character ized  by
professionalism  in  terms  of  news  coverage,  while  is
responsible for the on-air discussion of issues formerly
considered by Arab authorities and the Arabic public as
forbidden  or  unmentionable  (Al-Jenaibi,  2010).
Consequently,  Al  Jazeera  is  now  a  media  of  high
recognition and massive audience followers within the
Arabic countries (Al-bab.com, 2009).

2001 was the year when Al Jazeera received extensive
interest in the western countries; it’s exclusive coverage
of the war in Afghanistan on a round the clock basis via a
permanent satellite link a Kabul was used by a variety of
different TV stations in the west. Al Jazeera also gained
notorious fame since it was the broadcaster of Al-Qaida
leaders’ videotaped messages (Al-bab.com 2009).

The  Kabul  and  Bagdad  departments  of  Al  Jazeera
were bombed by the U.S. during the war in Afghanistan,
while  the  Qatar  head  office  is  said  to  have  escaped
bombing due to a British minister’s intervention. In spite
of Bush’s government opposition and aggression towards
Al Jazeera, its historical importance for the endorsement
of free flow news and the initiation of political discussion
in the Middle East cannot be underestimated (Al-bab.com
2009).

 
1.   COVERAGE  OF  ARAB  SPRING  BY
THE TWO MEDIA

1.1  Al Jazeera Arab Spring Coverage
The events occurring during the historical Arab Spring
shifted global focus towards local television networks and
certainly increased their reputation on a world basis; one
of   these  ne tworks  was  ce r ta in ly  Al   Jazeera
(English.alarabiya.net, 2013). Al Jazeera’s coverage of

 
 

Noura Alalawi (2015).
Cross-Cultural Communication, 11(10), 44-49

 

45 Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture



the Arabic Spring was made both in English and Arabic
and  was  made  on  a  24-hour  basis  via  its  satellite
television, its website, and twitter (Leight, 2012).

Contradictions  in  respect  to  the  credibility  of  the
particular network led to a series of events, such as the
believed as forced resignation of its former chief, Wadah
Khanfar,  his  substitution  by  Sheikh  Ahmed,  an
administrative at  Qatargas and a member of the ruling
family of Qatar, the resignation of Al Jazeera’s reporter,
Ali  Hashem,  who  accused  the  network  of  bias,  and  a
general rise and fall of the network’s ratings (Souaiaia,
2011); ratings were extremely high and Al Jazeera was
extremely popular during the events in Egypt and Tunisia,
while dropped as viewers became aware of the network’s
silence  in  Bahrain’s  broadcasting,  the  presentation  of
unverified  videos  of  events  in  Syria,  and  the  tame
reporting of the Oman and Saudi Arabia demonstrations
(Souaiaia, 2011; Al-Jenaibi, 2013). Below the coverage of
different countries’ participation on the Arab Spring is
presented  as  a  means  of  comprehending  the  ways  Al
Jazeera actually presented the whole series of events.

More specifically, during the Egyptian January 2011
demonstrations the world focused on the role of the Qatar
Al Jazeera satellite network; via Al Jazeera 24-hour and
real-time coverage of protests was made possible; but this
coverage is suggested to have moved pass simple news
presentation to becoming the representative of protestors,
and the ‘organizer’ of the crowds coiling in the city of
Cairo (other technologies, such as Facebook and twitter
were also responsible for the coiling, but these were the
protestors’ mean and so do not interest the present study);
reporters were sent to the major Egyptian cities of Cairo,
Alexandria, and Suez, where the protestors’ resistance to
the Mubarak’s power was documented and the voice of
everyday  Egyptian  people  was  recorded,  as  a  means
according the network’s former chief (Wadah Khanfar) of
providing  group gatherings  with  the  right  to  be  heard
(Leight, 2012); Wadah Khanfar also added the following:
“Al Jazeera immediately after the revolution started was
banned, the office was closed and correspondents were
not allowed to move at all. And even the satellite signal of
Al  Jazeera  covering Egypt  was dropped from NileSat,
which is the major Arab satellite distribution” (Khanfar
&Kinninmont, 2012).

The  case  of  the  network’s  broadcasting  of  the
Tunisian demonstrations is similar to the one of Egypt
(Leight,  2012).  Nonetheless,  as  stated  by  Khanfar,  an
effort  was  made  to  suppress  this  coverage  since  the
Tunisian authorities managed to shut down the network’s
website for a long period of time (Khanfar & Kinninmont,
2012).

In respect to the Libyan civil war 24-hour coverage of
all  riots  since  their  outburst  in  February  2011,
documentation of Gaddafi’s violent efforts to suppress
these  riots  and  the  internet’s  blackout  as  a  means  of
deterring  the  rebels’  coordination,  presentation  of  the
Libyan National Transitional Council, founded by forces

opposing Gaddafi, and recording of the United Nations’
decision of a soft powered intervention at the region were
amongst the topic featured on all the networks’ means of
information.  Nonetheless,  this extensive coverage was
considered the product of the influence on the network of
the Qatari government’s position of a clear support of the
Libyan rebels (besides, as already mentioned Al Jazeera is
sponsored  by  the  government  of  Qatar,  which  can
potentially  manipulate  the  network’s  broadcasting
choices) (Leight, 2012); this political interference of Al
Jazeera was denounced by Libyan leaders stating the Al
Jazeera  selectively  broadcasted  groups  and  people
supporting the global Muslim Brethren movement and
generally Libyan Muslims (Souaiaia, 2011).

The  Al  Jazeera  network  remained  mostly  silent  in
terms  of  the  Bahraini  revolution  broadcasting.  This
strange silence has been explained as the result  of  the
Qatari government’s decision to avoid tension with Saudi
Arabia,  which has  legitimate  concern in  Bahrain.  The
network’s striking silence, provided space for the Qatari
government’s  propaganda  and  misinformat ion
unquestionably  and  without  questioning  repress  the
freedom of  the  network’s  coverage;  thus,  the  Qatari’s
political ‘alliances’ seem to have overcome the network’s
will  of  unbiased  coverage,  and  led  Al  Jazeera  to  the
concealment of events of events potentially affecting the
sensitive political transnational balance in the Middle East
(Leight,  2012).  The deficiency of  the  reporting of  the
Bahrain events became even more apparent on the Arabic
Channel  of  Al  Jazeera’s  network,  since  its  coverage
would  certainly  have  a  greater  political  impact  to  the
Arabic  region  population  than  to  the  rest  Arab  world
population viewing the respective English Channel;  as
former Al Jazeera’s English patron Dave Marash stated:
“Al Jazeera Arabic has seriously damaged its brand in the
Middle East by taking a dive on Bahrain, and basically
following  the  dictates  of  the  Saudi  government  and
broadcasting only from the Bahrain royal family point of
view” (Essaid & Mawad et al., 2012).

On the other hand, in respect to the Yemen revolution,
the  offices  of  Al  Jazeera  in  Sanaa  were  closed  down
because the channel was accused of “spreading false news
about  the  situation  in  Yemen”.  More  specifically,
according to the report of the Ministry of Information of
Yemen, aired by the network television Saba, Al Jazeera
misinformed the Arabic public when presented tortures
held in Iraqi prisons as events taking place in Yemen; the
Saba network informed audience that  the Al Jazeera’s
Sanaa offices were invaded at the time by 20 armed men,
who removed the network journalists’ authorization of
covering Yemeni events by closing down the network’s
local office; to sum up Al Jazeera was charged as playing
a significant role in inspiring the initiation and spreading
of  revolution  in  the  Yemeni  ground.  Nonetheless,  Al
Jazeera representatives contradicted above accusations by
proclaiming  its  correspondents’  daring  and  within

 
 
How Media Covered “Arab Spring” Movement: Comparison
Between the American Fox News and the Middle Eastern Al Jazeera

 

Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture 46



difficult  conditions broadcasting of the Yemeni events
and further assuring its viewers that the situation in the
particular country will continue being monitored in spite
of  its  local  offices’  shut  down  (Syrian  Free  Press
Network, 2012).

The  credibility  of  Al  Jazeera  was  once  again
questioned  by  the  Arabic  population  in  respect  to  the
network’s coverage of the Arab Spring outspread in Syria,
Eastern Saudi Arabia and Oman; though the broadcasting
of events occurring in all three regions was extensive, it
was accused of being cold-blooded, and as the mean of
providing voice to the revolutions opposing parties via the
presentation and replaying of a series of unverified videos
of  kidnappings,  murders  and military  staff  desertions;
several  of  these  network  news’  revelations  were  later
proved to be fabricated. During these crucial events and
accusations the network’s at the time being chief (Wadah
Khanfar) was compelled to resign, while Sheikh Ahmed
took power leading by many the network’s independence
to subjective presentation of events, always in accordance
to Qatari regime (English.alarabiya.net, 2013; Souaiaia,
2011).

The political character of Al Jazeera is said to having
become  evidence  once  again  during  the  November
2011initiated revolution in Syria; according to reports in
respect to events of the time, when the rebels presented
their suggestions to the Syrian government, its minister of
foreign affairs claimed that toxic coverage termination by
certain media (indirectly referring to Al Jazeera) should
be included as a precondition to the rebels’ suggestions
(Souaiaia, 2011). During this time, the already mentioned
resignation of Al Jazeera’s reporter,  Ali Hashem, took
place with the rationale of the bias coverage of Bahrain’s
and  Syria’s  broadcasting,  and  after  the  publication  of
hacked  Al  Jazeera’s  emails  by  the  Syrian  Electronic
Army,  where  Ali  Hashem’s  concerns  of  the  way  the
network portrayed the Syrian revolution became known to
the world (Global Research TV, 2012).

1.2  FOX News Arab Spring Coverage
Arab Spring also dominated the television networks in the
United  States  during the  year  2011(Al-Jenaibi,  2014);
more specifically the evening news included coverage of
the  revolutions  taking  place  in  the  different  Arabic
countries to an average of 10%. The top-covered stories
of the Arab Spring, which monopolised both foreign and
domestic news of the three primary commercial networks,
i.e. FOX News, CNN and MSNBC, were a) the Libyan
civil  war,  which  led  to  the  assassination  of  leader
Moammar Gaddafi, and b) the Egyptian demonstrations,
which led to the overthrow of President Hosni Mubarak.
The event occurring during the civil war in Libya and the
Egyptian revolution acquired an average of 700 and 500
minutes of broadcasting on the three channels’ evening
news; however, the situation was not the same with the
events  during  the  Bahraini,  Syrian,  and  Yemeni
revolutions were average coverage showed a particular

drop  to  an  average  of  34,  143,  and  24  minutes
respectively; finally, the whole Arab Spring revolution
overview in respect to all different Middle Eastern and
North  African  countries  was  broadcasted  for  a  total
average of 42 minutes during the year 2011 (Lobe, 2012).

Nonetheless, and during the highly covered Egyptian
revolution  (the  Muslim  Brotherhood  was  talked
approximately 847 times in 144 Fox News recordings,
thus, constituting an average percentage of 5.8 times per
footage (Glover, 2011, pp.125-134)), the whole events
were not presented as objectively as expected and were
always  commented  by  broadcasters,  thus,  influencing
their  opinion on the turn of  events.  More specifically,
according to a research conducted by Glover on behalf of
The  Elon  Journal  of  Undergraduate  Research  in
Communications (2011) revealed some very interesting
facts  in  respect  to  the  FOX News  presentation  of  the
leading  political  resistance  crowd,  i.e.  the  Muslim
Brotherhood;  according  to  this  particular  study,  and
though FOX News claimed and was generally thought of
being a less prejudice network with a more conservative
audience  than  other  United  States’  networks,  it  failed
objectivity  since:  a)  the  explanation  and  frame of  the
Muslim Brotherhood was often associated by a language
directly connected with terrorism, and Islamic extremism
than  was  portrayed  as  a  political  movement  of  non-
violence  and  moderation;  b)  its  coverage  constantly
regarded  and  communicated  to  the  American  public
opinions  that  the  Muslim  Brotherhood  constitutes  a
fanatic and radical organization; c) finally, the Muslim
Brotherhood was depicted as menace against democracy
in Egypt, thus, contradicted the general academic studies
claiming  the  positive  contribution  of  the  Muslim
Brotherhood  and  support ing   i ts  effect  on   the
establishment of democracy in Egypt. As an example of
such  bias  reporting  the  description  of  Muslim
Brotherhood by Sean Hannity’s (The Sean Hannity show
on Fox News) is presented; according to Sean Hannity the
Muslim Brotherhood is: “a real, clear present danger and
the only organized political opposition. I think the odds
are that radicals, maybe not immediately, but over time,
they will sound moderate then it becomes radical Islamic”
(Glover, 2011, pp.125-134).

According to a survey conducted by New Jersey and
presented by RNF, a website dedicated in revealing the
propaganda its creators think FOX News is exercising, the
New  Jersey  FOX  News  viewers  seem  perplexed  and
misinformed  in  respect  to  the  Arab  Spring  events
presentation; more specifically, the survey concluded that
FOX News  viewers  are  likely  less  aware  of  the  Arab
Spring’s actual facts than people not watching the news at
all. The survey was conducted by the Fairleigh Dickinson
University  with  a  specimen  of  612  adults  and  asked
questions regarding the Arab Spring events of 2011, such
as which was their understanding and awareness of the
success or failure of the Muslim Brotherhood’s revolution
and  its  contribution  to  the  overthrow  of  Mubarak’s

 
 

Noura Alalawi (2015).
Cross-Cultural Communication, 11(10), 44-49

 

47 Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture



government. The survey revealed that only a percentage
of  48%  of  FOX  News  viewers  managed  to  answer
correctly  to  the  questions  asked,  thus,  indirectly
suggesting inadequate or misinformed coverage of the
Arab Spring by the particular network (RNF, 2012).

Moreover,  FOX News  seemed  to  support  that  the
Egypt’s failed attempt to restore its new democracy is the
result of the United States President Obama’s failure in
terms of foreign policy applications; more specifically,
FOX News blamed Obama’s  government  for  both  the
Muslim Brotherhood’s domination and its latter collapse;
furthermore, the network’s connoisseurs seemed to have
negatively  judge Obama’s  support  of  the  Arab Spring
demonstrations in general, while in the present time seem
to judge Obama’s presidency for  exactly the opposite.
This  simplified  presentation  of  the  foreign  political
interpretation of Obama government’s handling of the
Arab  Spring  is  another  reason  why  FOX  News  was
accused for  a  bias  broadcasting of  the  demonstrations
occurring  in  Northern  Africa  and  the  Arabic  nations
during the year 2011 (Newsvine, 2013).

 
2 .   COMPARISON  OF  THE  TWO
COVERAGES
Based on the findings of the conducted research presented
above the general conclusions is that both networks have
been  accused  of  a  bias  broadcasting  of  the  events
regarding the Arab Spring during the period 2010-2011.
When comparing the ways this coverage was performed a
lot of similarities seem to be evident. More specifically,
both Al Jazeera and FOX News seem to have made an
extensive coverage of the Egyptian demonstrations and
the  following  outgrow  of  Mubarak  and  his  regime.
Nonetheless, the opinion expressed by the new media on
this particular Arab Spring revolution is differentiated; Al
Jazeera is characterized by a supportive attitude towards
this  revolution  and  is  even  regarded  by  the  Egyptian
population as a significant contributor of the Mubarak
regime’s resignation (Souaiaia, 2011); in contrast, FOX
News  took  a  directly  opposite  stance  by  negatively
presenting  the  Muslim  Brotherhood  rebellion  and
presenting the particular movement as dangerous for the
Egyptian democracy due to its claimed terroristic nature.

Similarly,  both  networks  have  been  accused  of  a
relatively  tame and  of  a  lower  coverage  extent  of  the
totality of events referring to the Arab Spring; FOX News
seems to have devoted significantly less air time to cover
the Arab Spring with exception to the broadcasting to the
Egyptian and Libyan revolts;  Al  Jazeera is  even more
specifically accused of broadcasting less extensively the
events  that  took  place  in  Bahrain,  Saudi  Arabia,  and
Oman.

On the other hand, both FOX News and Al Jazeera
performed extensive coverage of the Libyan civil  war;
FOX News’ opinion cannot be easily interpreted since

this coverage varies from making negative comments of
an Islamic extremist spread of the Egyptian and Tunisian
revolutions  to  Libya,  while  at  the  same  time  creates
notion of the rebels’ heroic nature by presenting news of
rebels saving trapped children at  Gaddafi’s  hometown
(Fox News,  2011;  Moran,  2012).  On the  contrary,  Al
Jazeera  has  been  accused  of  being  prejudiced  against
Gaddafi’s regime at the time the revolution was evolving.

 
3.  FINDINGS
Based on  all  above  coverage  presentation  and  via  the
comparison  of  both  networks  the  flowing  primary
findings are made:
•  It  is  evident  that  both  networks  are  accused  of
performing  bias  presentation  of  the  events  taking
place during the 2010-2011 Arab Spring.

• This evidence may be trusted up to certain point, since
all accusations are accompanied by supporting proof
and facts; nonetheless, it has to be stressed one cannot
be  assured  of  such  accusation  solely  based  on  the
results  of  the  present  research;  an  even  wider
examination of the both networks coverage of Arab
Spring at a potential dissertation level may be required
to undoubtedly decide whether or not these networks
are responsible of propaganda performances.

• Though both networks seem indeed prejudiced when
broadcasting the Arab Spring events their expressed
opinion appears to be opposite. This may be explained
by the reasoning presented by Lee-Wright’s  study,
according  to  which  Fox  News  broadcasted  stories
about  the  Arabic  and  Northern  Africa  region,
obviously expressing the network’s prejudiced and
supportive  of  the  Israeli  stance,  while  Al-Jazeera
though concurrently biased expressed events from an
Arab’ supportive perspective.

 
CONCLUSION
Jazeera  and  FOX News  seem to  have  not  objectively
presented the events occurring in Northern Africa and the
Arabic countries during the 2010-2011 Arab Spring. The
motives hidden behind these prejudiced broadcastings are,
of  course,  differentiated  and  based  on  the  different
network conditions; the FOX News opinion seems to be
dictated  by  the  network’s  conservative  and  religious
audience contradicting Obama’s progressive government
and  the  non-Christian  Muslim Brotherhood,  while  Al
Jazeera seems to be driven by the Qatari government’s
political views and by the network’s recently appointed
chief, who as a member of the Qatari regime family, is
reasonably  supportive  of  this  regime’s  opinions  and
interests in the region.

Nonetheless, the main conclusion is that two major
television  networks  most  possibly  failed  to  present
unbiased information regarding the events of Arab Spring,

 
 
How Media Covered “Arab Spring” Movement: Comparison
Between the American Fox News and the Middle Eastern Al Jazeera

 

Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture 48



thus,  leading  their  local  public’s  views  and  beliefs
towards not necessarily objectivity. Consequently, issues
whether or not television networks in modern times have
managed to surpass political control, ratings motives and
all  other  factors  sacrificing  objective  journalism  still
stand;  should these issues be adequately addressed by
television  networks,  the  public  should  become  more
suspicious in terms of one-source news presentation, and
must progress towards the investigation of multi-source
information and use their rationale in order to successfully
comprehend different global events and shape their own
personal opinion.

 
REFERENCES
Agrawal, R. (2012). Arab spring: Aspirations met or dreams

unfulfilled? Institute for Defense Studies and Analyses.
Al-bab.com.  (2013).  Al-Jazeera  television:  History  and

background. Retrieved November 1 from http://www.al-
bab.com/media/aljazeera.htm

Al-Jenaibi,  Badreya.  (2014).  The  nature  of  Arab  public
discourse: Social media and the “Arab spring”. Journal of
Applied Journalism & Media Studies, 3(2), 241-260.

Al-Jenaibi, Badreya. (2013). Satisfying public relations: The
promise of social media in the UAE. International Journal
of E-Adoption, 5(1), 1-16.

Al-Jenaibi,  Badreya.  (2010).  The competition  between Al-
Jazeera’s Arab news diversity and US channels: Content
analysis of Iraq war. Canadian Social Science, 6(4), 81-96.

Al-Jenaibi, Badreya. (2010). New age of press democracy in
the  Middle  East.  Arabic  news  channels:  Al-Jazeera.
International Journal of Academic Research, 2(4).

Al-Jenaibi, Badreya. (2008). The effects of media campaigns on
different cultures. Proceedings of World.

Conservapedia .com.   (2013) .  Fox  news  channel—
conservaped ia .  Re t r i eved    November  1   f rom
 http://www.conservapedia.com/Fox_News_Channel

English.alarabiya.net. (2013). Battle of the airwaves as Arab
spring gives boost to TV news. Retrieved November 2 from
http://english.alarabiya.net/en/media/2013/06/09/Battle-for-
the-airwaves-as-Arab-Spring-gives-boost-to-TV-news.html

Essaid, S., Mawad, D., & Irrera, A. (2012). Al Jazeera: One
name,  two  channels.  Retrieved  November  2  from
http://globalnewsroom.org/al-jazeera-one-name-two-
channels/

Fox  News.  (2011).  Libyan  revolutionary  fighters  rescue
bangladeshi children trapped in Sirte. Retrieved November
2 from  http://www.foxnews.com/world/2011/10/18/libyan-
revolutionary-fighters-rescue-bangladeshi-children-
trapped-in-sirte/

Global Research TV. (2011). Al Jazeera journalist resigns over
Syria and Bahrain Coverage. Retrieved November 2 from
http://tv.globalresearch.ca/2012/03/al-jazeera-journalist-
resigns-over-syria-and-bahrain-coverage

Glover,  K.  (2013).  Analysis  of  CNN  and  The  Fox  News
Networks’ framing of the Muslim brotherhood during the
Egyptian  revolution  in  2011. The  Elon  Journal  of
Undergraduate Research in Communications, 2(2), 125-
134.

Iml.jou.ufl.edu. (2013). FOX Bias. Retrieved November 1 from
 http://iml.jou.ufl.edu/projects/fall01/Weil/bias.htm

Khanfar,  W.,  & Kinninmont,  J.  (2012).  Al Jazeera and the
Arab spring. Chatham House.

Lee-Wright, P. (n.d.). News values: An assessment of news
priorities through a comparative analysis of Arab spring
anniversary coverage. JOMEC Journal, 1-19.

Leight, N. (2012). Arab spring media monitor: One year of
c o v e r a g e .   R e t r i e v e d   N o v e m b e r   2   f r o m
http://uscpublicdiplomacy.org/index.php/newswire/media_
monitor_reports_detail/arab_spring_media_monitor_one_y
ear_of_coverage/

Lobe,  J.  (2012).  U.S.:  Arab spring” dominated TV foreign
news  in  2011.  Retrieved  2013,  November  2  from
http://www.ipsnews.net/2012/01/us-arab-spring-dominated-
tv-foreign-news-in-2011/

Mirkin, B. (2013). Arab spring: Demographics in a region in
transition.  United  Nations  Development  Programme.
Regional Bureau for Arab States.

Moran,  R.  (2012).  Good News:  Islamist  elements  rising  in
L i b y a .   R e t r i e v e d   2 0 1 3 ,  Nov embe r   2   f r om
 http://www.americanthinker.com/blog/2012/01/good_news
_islamist_elements_rising_in_libya.html

Newsvine. (2013). Fox nation vs. reality: The schizophrenic,
obama-bashing, Fox news reaction to Egypt’s quest  for
d e m o c r a c y .   R e t r i e v e d   N o v em b e r   2   f r om
http://carloz.newsvine.com/_news/2013/07/04/19288905-
fox-nation-vs-reality-the-schizophrenic-obama-bashing-
fox-news-reaction-to-egypts-quest-for-democracy

Outreach Center, Center for Middle Eastern Studies. (2011).
Arab spring. Harvard University.

RFN. (2012). Really, Fox News? Retrieved November 2 from
 http://www.reallyfoxnews.com/

Rosiny, S. (2012). The Arab spring: Triggers, dynamics and
prospects. German Institute of Global and Area Studies.

Souaiaia, Ε. Α. (2011). Qatar, Al Jazeera, and the Arab spring.
R e t r i e v e d   2 0 1 3 ,   N o v e m b e r   2   f r o m
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/souaiaia171111.html

Syrian  Free  Press  Network.  (2012).  Al-Jazeera  LOSING
Credibility Everywhere - Accused of  “Agenda Setting and
Bias  Reporting.”  Many  are  looking  elsewhere  for  the
T R U T H .  Re t r i e ved   2013 ,  Novembe r   2   f r om
 http://syrianfreepress.wordpress.com/2013/08/02/al-
jazeera-losing-credibility-everywhere-accused-of-agenda-
setting-and-bias-reporting-many-are-looking-elsewhere-
for-the-truth/

Uppsala  Conflict  Data  Program (UCDP).  (2012).  Timeline
Arab  spring.  A  brief  summary  of  key  events  up  until
December 23, 2011. UCDP.

 
 

Noura Alalawi (2015).
Cross-Cultural Communication, 11(10), 44-49

 

49 Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture


